30 juli 2018 Nazca

30 juli 2018 - Nazca, Peru

De wekker loop af om 6 uur en om 6.30 uur staan we paraat voor onze vlucht boven de nazca lijnen. Uiteraard komt er iemand zeggen dat ze ons pas tegen 7 h komen oppikken. Dan maar een koffie ondertussen.
Maar misschien eerst toch wat info over de Nascalijnen. Dit is één van de grote mysteries van Zuid-Amerika. Een groot aantal figuren en geometrische lijnen, sommige tot 200 meter lang, bevinden zich in de pampa rond Nazca. Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan zoals een astronomische kalender, rituele betekenis, een kaart van wat er zich onder de grond afspeelt, landingsbanen voor buitenaardse wezens enz...

We rijden naar het vliegveld en zijn daar blijkbaar de allereersten. Er hangt nog wel wat lage mist maar het zou moeten lukken.
Na de securitycheck gaan we samen met een ander koppel naar ons vliegtuig. Dit is toch wel ZEER klein! We kunnen amper met 2 naast elkaar zitten.
Na het opstijgen vliegen we al vlug over de lijnen. Het is niet altijd gemakkelijk deze op te merken maar na een tijdje lukt het wel. We zien de astronaut, de walvis, de hond, de aap, de kolibri, de spin, de falmingo en nog veel meer. Het is wel zeer moeilijk om deze allemaal op foto vast te leggen, maar we doen een poging.

De vlucht gaat goed, alleen gaat de piloot ineens volledig schuuin naar links hangen om dan dadelijk naar rechts te gaan vliegen. Al goed dat we niet hebben gegeten.
Al bij al is dit toch een zeer bijzondere ervaring!

Tegen 9 h zijn we terug in het hotel waar onze maag een ontbijt wel kan gebruiken.
Tijd om ons programma verder af te werken!

1e stop: het Chauchilla kerkhof.Hier zien we verschillende mummies en eigenlijk is de hele site een groot kerkhof, we zien de beenderen zo om ons heen liggen, ze liggen maar voor het grijpen.
Voor Chauchilla bemerken we nog een "modern" kerkhof waar we ook even halt houden, kwestie om te kunnen vergelijken.

Op naar Cahuachi dat we bereieken via een goed bereikbare gravelweg<. We rijden letterlijk en figuurlijk door de pampas! Heel mooi!
Eerst worden we nog wel tegengehouden door de politie maar na controle van de autopapieren mogen we verder.
Cahuachi is eigenlijk een groot tempelcompex met enkele piramiden en zijn grootsheid maakt toch wel wat indruk.
Ondertussen is het vrij warm geworden. 's Morgens en 's avonds moeten we hier een pull en jas aan en gedurende de ag is het in de zon bijna 30 graden.

We rijden erug via een pueblo antiqua naar de Catalloc aquaducten. Hier zien we vele spiralen gemaakt van steen die met elkaar in verbinding staan met een kanaalsysteem.

En alsof we er nogniet genoeg van krijgen stoppen we nog even bij El Telar. Hier moeten we een klim doen om uitzicht te krijgen op een grote geoglief. Dit is echter niet echt de moeite.

We passeren nog langs Los Paradones , ook een inca centrum, doch dit is niet zo goed bewaard.

Genoeg gezien vandaag. We proberen nog even , evenwel zonder resultaat, de markt van Nazca te vinden en keren dan terug naar ons hotel. ( MAAR niet zonder eerst te gaan tanken)
Effe rusten!
Een Gin Tonic op ons terras en weg naar de nr.2 van restaurants in Nazca.
Als voorgerecht nemen we een puree van aardappel gevuld met avocado , groentjes, limoen en koriander. Heerlijk! Als hoofdgerecht rundsvlees met ui, tomaat,koriander en frietjes en rijst. Dit smaakt ook. Voor dit alles samen met de drank betalen we 25 EURO voor 2 personen. Dit is ook plezant!

We gaan op tijd slapen want morgen is gewoon een rijdag, we moeten heel wat kilometers vreten tot op onze volgende bestemming maarr....daar is geen WIFI dus de blog zal een dag laer online staan. (Tenzij er inmiddels wel wifi is)
Slaapwel!