Maandag 13 augustus 2018 omgeving Cuzco

13 augustus 2018 - Cuzco, Peru

We hebben gisteren al een groot deel van Cuzco afgelopen zodat we besluiten vandaag de archeologische sites in de omgeving van Cuzco af te werken
Eerste stop Qenqo , een vrij kleine site maar leuk is de grot met altaren in.
Volgende op het programma is temple of the moon. De GPS leidt ons op zeker ogenblik naar een kleine weg rechts van de baan die evenwel is afgesloten.  Een jongeman vertelt ons dat men er niet kan komen, alleen te paard. Toeval wil toch dat hij een aantal paarden bij heeft zeker...
We geloven dit niet en zoeken een andere weg, die weliswaar vrij slecht is maar onze auto kan alles aan! Op zeker ogenblik kunnen we inderdaad niet meer door maar dan moeten we nog maar een 450 m stappen.
We bezoeken deze tempel van de maan en ook iets verder is een kleine site, die nergens in de gidsen vermeld wordt, maar die eigenlijk meer de moeite is omdat het de indruk geeft van om sommige plaatsen door een canyon te wandelen.

Volgende stop Pukapukara, wat eigenlijk de restanten van een fort zijn Zelf vind ik dit niet zo bijzonder.
Aan de overkant van de baan ligt de volgende site al ( er zijn er hier aan de lopende band) Tambomachay, waar een ceremonieel stenen bad is te zien .

De laatste stop voor vandaag is Tipon, en dit is ook wel het mooist. Alleen al voor de mooie omgeving is dit de moeite . Er zijn grote terassen en er is nog een bijzonder irrigatiesysteem te zien.

Ziezo nu hebben we ( ik althans) een oververzadiging van archeologische sites en de meeste die op ons weg lagen hebben we wel gezien.
Ook trappen hebben we nu wel genoeg gedaan!
Morgen hebben we nog 1 dag in de stad Cuzco.
We zoeken een goed restaurant uit, mooi interieur, prachtig gelegen alleen.... de porties zijn hier altijd zo groot.Ik bega steeds de stommiteit om voor- en hoofdgerecht te nemen maar er is eigenlijk geen verschil in grootte tussen beide.
De ceviche van forel was heerlijk maar heb heel goed mijn best moeten doen om de cavia confit nog op te krijgen. Gelukkig heb ik een helper bij!
Ik kruip dan ook iet of wat ongemakkelijk in bed. Vanaf morgen bestellen we nog maar 1 gerecht.