maandag 6 augustus 2018 Yanque-Sillustani-Puno

6 augustus 2018 - Puno, Peru

Vandaag trekken we  verder richting Puno aan het Titicacameer.
Eerst op zoek naar een benzinestation in Chivay wat niet zo simpel is want alle straten zijn opgebroken.
Het is al 8h 30 wanneer we op weg zijn. Terug langs dezelfde weg, over dezelfde hoge pas, voorbij het zicht op de 8 vulkanen, door de sneeuw tot aan de afslag richting Puno.
Het eerst deel van deze weg is vrij saai , we zien alleen af en toe wat vicuna's langs de weg maar het wordt stilaan wat groener en af en toe rijden we voorbij  een meertje.
Plots bevinden we ons echter voor een prachtig meer , lagunillas, het is een felblauw meer omgeven door bergen, het komt recht uit de National Geographic! Gewoonweg schitterend!
De  volgende halte is Sillustani maar de GPS stuurt ons via Juliaca waar we toch iet of wat verloren rijden.
Uiteindelijk bereiken we Sillustani. Dit is een begraafplaats die in de 12e eeuw werd gebouwd door een beschaving van voor het inca tijdperk. Aan de oever van een prachtige lagoon zijn hier tal van graftorens. De site is vrij uitgestrekt en is zeker de moeite om te bezoeken.
We blijven hier toch wel een tijdje rondhangen en ondertussen is er eeen ferme koude wind opgestoken. Tijd dus om de rit verder te zetten naar Puno, nog eeen dik half uurtje rijden.
Wanneer we Puno binnenrijden zijn we verbaasd over de grootte ervan en de weg vinden naar ons hotel in het centrum  is ook niet zo simpel.
De GPS stuurt ons een enkel richtingstraat in, wat we te laat heben opgemerkt, met alle gevolgen vandien.... politie, geblokkeerd verkeer , dreigen met inbeslagname auto enz...

Uiteindelijk vinden we ons hotel, midden in het centrum. Dit slaagt toch wat tegen, in die zin dat het vrij somer en oudbollig is, onze kamer geeft uit op een overdekte binnenkoer en heeft toch wat betere tijden gekend. We zetten eerst onze bagage af en moeten dan nog de auto kwijt in een garage, maar gelukkig is er iemand van het hotel die meegaat.
We boeken een toer voor morgenvroeg de uros eilanden te gaan bezoekenen gaan op verkenning. We bevinden ons al dadelijk op de Plaza de Armas waar ook het gerechtsgebouw gelegen is. We vragen of we binnen mogenen ja hoor. Er is echter niet veel te zien ,enkel een paar zittingszalen waar niets aan de gang is.

Puno is best gezellig, vele winkels, restaurants, pleintjes enz en...en massa volk.
Het is ondertussen al flink koud geworden ( het vriest hier ' s nachts) en er wordt dan ook geïnvesteerd in een Peruveaanse muts!
We eten in de buurt van het hotel en als dessert probeer ik de crème brulée van coca! Niet zo lekker, het heeft eigenlijk gewoon dezelfde smaak dan de coca thee en de coca bonbons.
Morgen verkennen we het titicacameer!