zodag 29 juli Ciudado Perdido de Huayari-Nazca

29 juli 2018 - Nazca, Peru

Een lawaaierige nacht! Veel muziek, auto's, getoeter enz... gelukkig had ik oorstoppen in.
Het ontbijt laat voor de eerste keer toch wat te wensen over. Om 7 uur waren de pistolets en de charcuterie blijkbaar al op en er was zelfs geen confituur. Gelukkig kregen we toch nog wat pistolets en wat schelletjes hesp, want op fruit en yoghourt alleen kunnen we de dag niet starten.
We vertrekken terug via de Panamericana sur richting zuiden, en het eerste stuk is toch wel vrij saai.
Het is deze morgen ook weer zeer mistig wat alles toch wat somber maakt.
Na een 80-tal km verlaten we de Panamericana en gaan een gravel- zandweg op richting verloren stad van Huayari. We bevinden ons plots in een prachtig landschap, rijden voorbij katoenvelden en passeren een boom van 1000 jaar oud.
De verloren stad van Huayari staat niet in de reisgidsen vermeld en dit is er aanook te zien wat we zijn hier moederziel alleen. Er komt nog vlug iemand met een brommertje aanrijden om " het loket" te openen en we gaan op weg. In het gastenboek zien we dat hier maar max. 1 bezoeker per dag komt.
Deze stad dateert van 1200 na Christus  en bevindt zich in een vallei omgeven door bergen en ze ligt er nog bij zoals ze werd gevonden.
We maken hier een mooie wandeling en ook hier kunnen we volledig overal in en op.Het ligt hier zelfs nog vol oude potscherven! Vanuit de hoger gelegen stukken hebben we ook een prachtig zicht op de naburige valleien en bergen en....ondertussen is de zon er door gekomen!
We rijden verder  en rijden plots door prachtige landschappen, we passeren de eerste bergpas en foto's kunnen onmogelijk de grootsheid beschrijven.
Iets voor Palpa zien we plots een wegwijzer naar "the Reloj Solar" en besluiten die maar te volgen.
We rijden door wat achterbuurten en na een fikse klim hebben we inderdaad uitzicht op " de zonneklok", zijnde geometrische lijnen die een bepaald patroon volgen en waaruit men zou kunnen opamken hoe de oogst zal zijn.
Volgende stop is een 30 meter hoge uitkijktoren van waarop men enkele nazcalijnen kan zien. We moet hier vrij lang wachten en dan gaat het 30 meter naar boven via een hoge ijzeren constructie tot op een platform. Ik zet mijn hoogtevrees opzij maar durf toch niet goed bewegen en mijn benen bibberen.
We zien lijnen in de vorm van een hagedis, een boom en handen. Morgen gaan we over alle lijnen vliegen dus meer uitleg hierover is voor morgen!
Tijdens het wachten zijn we in gesprek geraakt met een enorm e Peruviaanse familie (alle mensen zijnhier trouwens supervriendelijk) en wanneer we terug beneden kwamen kochten deze voor ons gegraveerde steen als herinnering! Nooit meegemaakt!
We rijden verder naar Nazca waar ons hotel is voor de komende 2 nachten. Een mooi hotelletje aan het begin van het dorp .
We verkennen Nazca wat maar alles is geslote omdat het zondag is. We informeren ook naar onze reservatie voor de vluchten boven de nazca lijnen morgenvroeg maar men vertlet ons doodleuk dat het alleszins niet zeker is dat deze morgen om 8 uur doorgaan, dit is afhankelijk van het weer want als er mist is is er niks te zien. Onze vlucht zoudan verplaatst worden naar later, maar dit betekent dan wel dat de rest van ons programma in gevaar komt. We zien wel.
We spenderen de rest van de namiddag op ons terras aan de kamer, lezen en rusten wat.
Op Tripadvisor zoeken we een restaurant dat een behoorlijke score haalt. We bestellen een typisch voorgerecht en als hoofdgerecht kip in een speciale saus.
Het voorgerecht bestaat uit een bord vol gele saus met daarin een schijf aardappel en een half hard gekookt ei. Groot is echter onze verbazing wanneer ze het hoofdgerecht brengen.... eenzelfde bord  vol met gele saus met daarin aardappel , alleen zijn er nu een paar getrokken draden van kip bij en een hoopje rijst. Oh ja ik vergeet nog het halve hard gekookt ei! Zeer speciaal! Morgen misschien toch een ander adresje zoeken.
Op de terugweg naar ons hotel worden we achterna geroepen door de man van de vluchten over de nazca lijnen ,hij zegt ons dat het waarschijnlijk wel goed weer gaat zijn en dat we om... 6H30 ( ja jullie lezen goed) klaar moeten staan in de lobby van het hoteL.
Dus weeer vroeg opstaan! We zullen daarna dan maar ontbijten, temeer daar we hebben gelezen dat de kotszakjes in het vliegtuig meestal goed an pas komen...
Tot morgen!

1. Sigrid van Gelder:
    30 juli 2018
    ...en weer benieuwd naar morgen !