zondag 12 augustus 2018 Cuzco

12 augustus 2018 - Cuzco, Peru

Op het ontbijtbuffet is deze morgen niets aan te merken, veel keuze en goed verzorgd.
We vertrekken richting Plaza de Armas, ongeveer 20 minuten stappen en staan paf! Wat is dit mooi. We merken echter al dadelijk dat hier iets aan de hand is, er staat een podium opgesteld en  staan militairen klaar en op het plein krioelt het van studenten  (denken we)
Blijkbaar is hier elke zondag een militaire parade als eerbetoon aan de vlag gevolgd een optocht van allerlei groeperingen en afgevaardigden van scholen, universiteiten, studenten, promovendi, scouts, boekhouders enz enz, te veel op  te noemen.
Deze parade en eerbetoon aan de vlag begint om 9 uur en duurt tot 12 uur! We hebben de ganse parade uitgezien! Vergeet niet door te klikken naar het tabblad "video's" hier staan wat korte  filmpjes op.
Eindelijk is de parade gedaan dus tijd voor een bezoek aan de kathedraal. Spijtig we mogen hier geen foto's nemen maar deze is gewoonweg prachtig!
We besluiten de wandeling door Cuzco te volgen die beschreven is in de Lonely Planet.
We passeren allerhande mooie pleinen en straten,brengen een kort bezoek aan het chocolademuseum ( dat eigenlijk meer een winkel is) en zijn wel onder de indruk hoe mooi deze stad wel is.
We brengen een bezoek aan de kerk van San Francisco en het klooster en komen terecht op de markt.
Hier spenderen we toch ook wel wat tijd.
Verder passeren we Loretti zijnde een straat met incamuren aan beide kanten.
Het is wel enorm veel klimmen naar de Plaza San Blas,  een gezellige artiestenwijk met tal van smalle straatjes. Hier bezoeken we ook de kerk.( weerom is fotograferen niet toegelaten)
We klimmen en klimmen maar verder tot we uitkomen aan de archeologische site van Sacsaywaman van waaruit we een prachtig uitzicht hebben op Cuzco.
We zijn hier nu toch dus gaan we ook deze site bezoeken maar.... weerom een massa trappen! Op deze hoogte is het hijgen.
Het is een immense site met muren bestaande uit enorme rotsblokken die allen naadloos op elkaar aansluiten!
Het is ondertussen al vrij laat geworden en hebben de ganse dag gestapt zodat we besluiten een taxi terug naar het hotel te nemen.
We zoeken ook een restaurant in de buurt van het hotel enook dit is weer een voltreffer, zeer lekker gegeten voor weinig geld!
We zullen goed slapen vanavond.