woensdag 8 augustus 2018 Puno-Lampa-Sicuani

8 augustus 2018 - Sicuani, Peru

Het is al 8h 30 wanneer we echt onderweg zijn en we moeten vandaag toch wel een gans programma afwerken.
Het verlaten van Puno gaat vrij vlot en anderhalf uur later bereiken we Lampa, ook wel de roze stad genoemd.
De meest huizen zijn inderdaad roze en is inderdaad   gezellig. Hier staat het bezoek van de kerk en het mausoleum op het programma. Vooral het mausoleum maakt indruk met tal van hangende skeletten en massa doodskoppen. We bezoeken ook nog de catacomben onder de kerk.
Maar tijd om terug te vertrekken. In plaats van de gewone weg richting Cuzco te nemen rijden we via kleine wegen binnendoor.
We passeren massa's alpaca's en lama's en  raken maar niet uitgekeken op de enorme weidse landschappen die elkaar gewoon opvolgen. Woorden schieten hiervoor te kort.
We rijden ook door een vallei met metershoge Puya Raimondi bloemen, een plant die blijkbaar alleen hier maar groeit. En alsof het nog niet genoeg is passeren we nog de Tinajani Canyon, wondermooi!
Hier komen we geen toeristen tegen alleen af en toe een herder met schapen en alpaca's.
We nemen ruim de tijd om deze offroad weg af te leggen en stoppen om de haverklap om foto's te nemen.
Maar ook aan deze prachtige weg komt een einde en we komen uit op de asfaltweg richting Cuzco.
Hier komen we dan plots weer tussen de besneeuwde bergen en gaan de Raya pass over ( meer dan 5.000 m hoog)
We rijden verder tot voorbij Sicuani waar we halt houden aan de templo de Raqchi. Dit is een archeologische site maar door de boeren wordt midden daarin aan landbouw gedaan, beetje vreemd. Het is inmiddels al vrij laat en de duisternis begint al te vallen wanneer we terug rijden naar Sicuani. het is nog een klein half uurtje rijden naar ons hotel waar we pas tegen 18 uur in het donker aankomen.
Alhoewel het hotel gelegen is in een boerengat valt het hotel zelf goed mee, alleen is het er ijskoud. Nergens hier in Peru heeft men verwarming en het is dan ook niet raar dat men in de restaurants en dergelijke met de jas aan eet. Dit doen wij hier nu ook. Op de kamer is er ook geen verwarming en ik denk dat deze nacht toch wel het thermisch ondergoed wordt bovengehaald.
We eten in het restaurant van het hotel maar de porties zijn veel te groot. We maken de fout eerst een soep te bestellen, wat al een maaltijd op zich uitmaakt zodat het hoofdgerecht ( of althans een stukje ervan) maar met moeite wordt binnen gewerkt.
Het was een drukke dag vandaag maar het omrijden via binnenwegen was het meer dan waard en we begrijpen dan ook niet waarop dit vb niet in de reisgidsen wordt vermeld.We vermoeden dat dit is omdat er daar geen openbaar vervoer rijdt en men over eigen vervoer dient te beschikken.
We begrijpen evenmin waarom het wordt afgeraden om in Peru zelf te rijden.